poniedziałek, 15 sierpnia 2016

JAK ZMOTYWOWAĆ SIĘ DO TRENINGU?

Jeżeli czytasz ten wpis, to najprawdopodobniej chcesz zacząć trenować, być może już od pewnego czasu trenujesz, ale masz problem żeby się zmotywować do regularnych ćwiczeń.












Z takim stanem spotykają się nie tylko osoby, które dopiero co zaczynają ćwiczyć, ale także te, które trenują już od dłuższego czasu, dobrze im to idzie, lecz z jakiegoś powodu dopada ich jakieś wypalenie. Temat jest dość rozległy, dlatego w tym wpisie chciałbym się skupić przede wszystkim na osobach początkujących.

Najprawdopodobniej wiesz już dlaczego powinieneś ćwiczyć - bo chciałbyś zrzucić nadwagę, masz za mało ruchu, chciałbyś poprawić sylwetkę, rzucić palenie, cokolwiek. Tyle, że jest jeden "malutki problem", a mianowicie to że będziesz musiał pokonać lenistwo. I nie mówię tego z przekąsem tylko tak jest naprawdę - jeżeli przez długi czas nic się nie ćwiczyło, to zmotywowanie się do regularnej aktywności fizycznej stanowi nie lada problem, sam też to przerabiałem.

Powiada się, że wyrobienie w sobie nawyku zajmuje około 21 dni i przez ten czas musisz regularnie wykonywać daną czynność. Jest to prawda, o ile dana rzecz, którą mamy wykonywać jest na tyle prosta, przynajmniej na początku, że nie będziemy musieli się specjalnie zmuszać do jej wykonywania. Tak, dobrze rozumiesz, zachęcam Cię do tego, żebyś na początku trenował bardzo lekko, znacznie poniżej swoich możliwości, ale regularnie, nawet codziennie abyś wyrobił sobie nawyk. Ta metoda podziałała na mnie, kiedy zaczynałem ćwiczyć siłowo i potem, gdy zaczynałem biegać.

Druga sprawa to plan treningowy. Tak wiem, wiele razy powtarzałem na blogu, że najważniejsze jest słuchanie sygnałów ze swojego organizmu i wypracowanie sobie wyczucia, kiedy możesz dać czadu, a kiedy wrzucić na luz. I dalej się tego trzymam, ale to jest rada dobra dla osób, które już długo trenują i mają doświadczenie. Dla osób początkujących jest to rada kompletnie od czapy. Jak on niby ma słuchać sygnałów ze swojego ciała, jak nawet nie wie zbytnio jak one wyglądają?

Takim osobom polecam na początku trzymanie się planów treningowych, nawet gotowców z internetu. Są to plany mocno nieidealne, ale dla początkującego będą jak najbardziej odpowiednie. Jest ich cała masa, ale najbardziej polecam plan z pierwszej części "Skazanego na trening". Autor pokazuje 6 podstawowych ćwiczeń siłowych na wszystkie mięśnie: pompki (klata), wznosy nóg (brzuch), przysiady (nogi), podciąganie na drążku (plecy), pompki w staniu na rękach (barki), mostek (głębokie mięśnie grzbietu) wraz z 10 odmianami każdego z nich, uporządkowanych od najłatwiejszej do najtrudniejszej. Oprócz tego autor wyznacza liczbę serii oraz powtórzeń do której jak dojdziesz, to możesz zabrać się za trudniejszą wersją ćwiczenia.

Tutaj chciałbym podać radę od siebie, jak jeszcze nie potrafiłem odczytywać tych subtelnych sygnałów ze swojego organizmu, żeby zacząć od minimalnej liczby serii i powtórzeń podanej przez autora (albo jeszcze niżej, jak nawet tego nie dasz rady) i z treningu na trening dokładać sobie stałą, niewielką liczbę powtórzeń. To już od Ciebie zależy ile to będzie, ale niech będzie to poniżej Twoich możliwości, abyś z treningu na trening stopniowo podnosił swoje wyniki. Jeżeli nie dasz rady wykonać większej liczby powtórzeń - powtórz trening i za następnym razem spróbujesz sobie podnieść liczbę powtórzeń. Jeżeli zacząłeś dokładać sobie od dajmy na to jednego powtórzenia do każdej serii i widzisz, że teraz nie dajesz rady - dokładaj sobie jedno powtórzenie tylko do jednej serii. Już rozumiesz o co mi chodzi?

Na razie trzymaj się tego planu, dużo czytaj o treningu, zwłaszcza teorii która za tym wszystkim stoi, poznawaj anatomię, fizjologię wysiłku i w ten sposób powoli będziesz się uczył jak to wszystko działa, zaczął zauważać sygnały płynące ze swojego organizmu i będziesz mógł wypracowywać sobie własną metodę treningową. Tak samo jest z każdą inną dyscypliną sportową, czy będzie to trening siłowy, bieganie, pływanie, cokolwiek. Mam nadzieję, że ten wpis pomógł Ci rozwiać największe wątpliwości, jak trenować i dzięki niemu rozpoczniesz swoją wspaniałą przygodę z aktywnością fizyczną.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz